Fagy- és olvasztósó-álló hídépítési betonok Európában

A Magyarországon kialakult fagy- és olvasztósó-álló betonokkal kapcsolatos probléma megoldása érdekében 2014. július 30-án szakmai konferenciát tartottunk a Colas Technológiai Igazgatóságán.

A konferencia célja az volt, hogy megismertesse a résztvevőkkel a hazai és a nemzetközi gyakorlatban alkalmazott szabványokat, előírásokat, technológiákat, vizsgálati eljárásokat és a megfelelőség-igazolási módszereket. Elsősorban a megrendelőket, hatóságokat, mérnököket, illetve a szabványok és előírások alkotóit hívtuk meg, akik a nyári hőség ellenére is nagy létszámban megjelentek a Colas Technológiai Igazgatóságának Bécsi úti központjában tartott konferenciáján.

A rendezvényt Puchard Zoltán technológiai igazgató nyitotta meg, majd Kovács Ákos, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgató-helyettese üdvözölte a jelenlevőket. Ezt követően az ÚTLAB Szövetség elnöke, Fülöp Pál és a beton albizottság elnöke, Kettinger Ottó tartott rövid tájékoztatást a szövetség munkájáról.

A szakmai előadásokat Lukács Szabolcs kezdte el, aki bemutatta a hazai szabványokat és előírásokat, majd Szilágyi Zsuzsa összegezte az előírások gyakorlati alkalmazhatóságát.

A nemzetközi gyakorlat bemutatására meghívott, elismert külföldi szakemberek között ott volt Janette Klee, a németországi Autópálya Igazgatóság főtechnológusa, illetve a Colas csoport két technológiai igazgatója, Jean-Paul Michaut és Jean-Paul Dupuy is.

Az előadások szüneteiben az előadáson elhangzottak hatására több résztvevő is jelezte a szakmai bizottságokban való részvételi szándékát. A nap zárasaként megtartott szakmai eszmecserét Kolozsi Gyula (MAÚT) koordinálta.

A konferencián a beton tervezési követelményeiről, illetve a só- és fagyállóság igazolási módozatokról, az alapanyagok használatáról, a légpórusos betonok bedolgozásával kapcsolatos tapasztalatokról és a leggyakoribb kivitelezési hibákról is szó esett. A kérdésekre elméleti válaszokkal és kísérleti eredményekkel rendelkeztünk ugyan, de az eddigi szabványaink és előírásaink miatt nincsenek gyakorlati tapasztalataink.

A részvevők szakmai kompetenciája alapján remélhetőleg a most készülő betonszabványra (MSZ 4798:2014) és az útügyi előírásokra is hatással lesznek a konferencián elhangzottak, teret nyitva a korszerűbb technológiáknak. Az előadások teljes anyaga megtekinthető a Technológiai Igazgatóságon.

Éjszakai gerendaemelés az M35-ösön
Több mint 30 gerenda került helyére alig több mint 10 óra alatt az M35-ös autópálya 4-es főút feletti hídján május 12-én éjszaka.
Sárkányhajók a Dunán
Nepomuki Szent János, a folyók, hidak és hajósok védőszentjének ünnepén, május 16-án rendezte meg a Hídépítők Egyesülete a Colas Alterra támogatásával a harmadik Hidak és Hídépítők Napját.
Tervezői szakmai nap a Technológiai Igazgatóságon
2015. február 10-én a Technológiai Igazgatóság speciális szakmai napot tartott kifejezetten az utas tervezők részére. Az előzetes meghívások és bejelentkezések nagy száma alapján legalább két külön képzési napot kell tartanunk 80 fő részvételével.
Hordógurítás Rátóton
Régi hagyomány, hogy egy híd elkészültét hordógurítással ünneplik, mert a babona szerint balszerencse éri azt, aki először kel át az új hídon, ezért egy hordót szokás a hídon annak szerkezetkész állapotában átgurítani, hogy az „felfogja” az átkot. Ezt a hagyományt értelmeztük kicsit újra 2014. november 18-án, hiszen egyrészt nem új hídról van szó, másrészt a hidat nem csupán szerkezetkész, hanem forgalomra alkalmas állapotban avattuk fel meghívott vendégeink segítségével.
Elkészült az M0 hárosi Duna-hídjának pályalemeze
Az egyedi gyártmányú zsaluelemeknek köszönhetően kész az M0 hárosi Duna-hídjának öszvér pályalemeze. A műtárgy nagymértékben hasonlít a „régi” testvéréhez, szinte pontos mása a 90-es években épült első hídnak.
Kapcsolódó hírek

Cookie adatkezelési tájékoztató

A cookie-k segítenek szolgáltatásaink biztosításában. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. Bővebben