Rugosoft - A suttogó aszfalt

Hogyan lehet egy aszfaltburkolat egyszerre biztonságos és halk?

A környezetvédelmi szempontok mellett egyszerre kell figyelembe venni az úthasználói és a lakossági elvárásokat, így jogos igényként merül fel, hogy az új útburkolat mind forgalom-biztonsági, mind pedig zajártalmi szempontból kifogástalan legyen. Az útépítésben világelső Colas csoport rendelkezik azzal az aszfalt-technológiával, amely a két követelményt egyszerre teljesíti. 

A Rugosoft egy nagyon vékony rétegű, az európai szabványoknak megfelelő ún. BBTM típusú aszfaltbeton. Kedvező akusztikai tulajdonságai mellett jó és tartós csúszás-ellenállási mutatókkal rendelkezik, valamint esztétikailag kellemes, egységes a felülete.

A gördülési zajt a Rugosoft középmagas hézagtartalmának és kedvező felületi textúrájának együttes segítségével nyeli el. Az abroncsok gördülése által gerjesztett hanghatásokra elsősorban az aszfalt makro-érdessége van hatással. A Rugosoft speciális hézagrendszere az 50 km/óra feletti gördülési
zajokat a normál aszfaltokhoz képest sokkal hatékonyabban nyeli el, így csökken a környezetre gyakorolt zajártalom.

A Rugosoft aszfaltburkolat alkalmazásakor nem jelentkeznek a porózus aszfaltokra jellemző fenntartási-üzemeltetési nehézségek és nem igényel különleges téli üzemeltetési feladatokat, mert hézagrendszere nem összefüggő. Az eltömődés veszélye így csekély, vagyis a zajcsökkentő hatás tartós.

A Colas által kifejlesztett Rugosoft zajcsökkentő BBTM kopóréteg kielégíti az UT 2-3.301-2 műszaki előírásait, így mind az európai, mind a magyar szabvány szerint építhető. 

2008-ban az M5 autópálya mintegy 10 km-es szakaszán 3 cm vastagságú zajcsökkentő Rugosoft kopóréteg épült a 80-as és 90-es km szelvények között. Az üzemeltető AKA Zrt. által előírt követelmény a nagyon szigorúnak számító 76 dB volt, hiszen ehhez képest az MSZ EN ISO 11819-1 szabvány szerinti referencia zajvizsgálat (SPBI index, 1. járműkategória, 110 km/h referencia sebesség) a normál burkolaton 83 dB-t mért.
A Rugosoft burkolaton az eredmény 73 dB volt, ami az üzemeltető követelményéhez képest is jelentős eredmény, mivel a 3 dB zaj-csökkenés hatásában a forgalom időbeni megfeleződésének felel meg.

2010 tavaszán a 38 sz. főút bodrogkeresztúri szakaszán a Magyar Közút, majd az M3 autópályán az Állami Autópályakezelő jóváhagyásával került sor Rugosoft próbaszakaszok kivitelezésére. Az M3 autópályán kétfajta aszfaltkeveréket – egy folyamatos szemeloszlású és egy szemkihagyásos változatot – használtunk a haladó sávon mintegy 400 m hosszban. 

A kiváló felületi tulajdonságok és teljesítmény a francia SETRA bizonyítvány mellett nemzetközi elismerést is kapott. A Rugosoft elnyerte
a Nemzetközi Útügyi Szövetség „Kivitelezési Módszerek” díját.

Technológiai Igazgatóság
1032 Budapest, Bécsi út 174/C
Tel.: +36 1 883 1070
Fax: +36 1 883 1078
technologia@colas.hu 
 

Cookie adatkezelési tájékoztató

A cookie-k segítenek szolgáltatásaink biztosításában. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. Bővebben