D1 autópálya, Csehország

Megrendelő: Colas CZ Kezdés: 2017. 08. 21. Befejezés: 2018. 06. 09.
Hossz: 7 km Sávok száma: 2 x 2 Beton: 35 400 m3

A csehországi D1-es autópálya Prága és Brno közötti kétszáz kilométeres szakaszát tavaly kezdték felújítani csaknem teljes hosszában. A bazaltbeton burkolatú gyorsforgalmi utat hét kilométeres szakaszokra tagolva, a teljes pályaszerkezetig visszabontva újítják fel, az átfogó rekonstrukcióból a műtárgyak
sem maradnak ki. A kivitelezésben a legnagyobb vállalatok vesznek részt, köztük a cseh Colas is, akik a Brnótól 60 kilométerre fekvő Velké Meziříčí kisváros térségében nyerték el az egyik hét kilométeres szakasz mindkét pályájának felújítását.

A Colas Hungária hétfős csapata idén augusztusban vonult fel, a gép egy hétig tartó összeszerelését követően pedig sikeresen megépítették a próbaszakaszt. A gép a cseh kollégák betonfiniserével párban dolgozik: a mi SP 1600-as csúszózsalus finiserünk húzza az alsó, 22 centiméter vastag réteget, a cseh Colas új SP 1500-as gépe pedig a felső 5 centiméteres rétegért felel. Mindkettő bazaltbeton, de a kopóréteg szemszerkezete eltér az általunk épített alaprétegétől. A beton közvetlenül a cseh kollégák hagyományos finiserével épített Ckt rétegre kerül 11,5 méter, a fel- és lehajtóknál pedig 12 méter szélességben.

A beton előállításáról és szállításáról a cseh kollégák gondoskodnak. A régi pályából felbontott betontörmelék nem vész kárba, az új pályában újrahasznosítják a feltört anyagot. A betont az SP 1600-as finiser természetesen vasalja is. Kereszthézagvasakból 42 darabot vibrál be a gép automatikusan, minden öt méter után, hosszhézagvasból pedig ötméterenként három darabot helyez el. A betonban 13 centiméter mélyre kerülő, 25 milliméter átmérőjű vasak korrózió ellen védettek. A géplánc része a TCM 1800-as felületkezelő gép is, amely egy kombi (párazáró és kötéslassító) anyagot szór a kopórétegre, hogy megóvja a felületet az időjárás viszontagságaitól. Öt-hat óra elteltével a végső „mosott” felületet egy acélsodronyos seprőgép alakítja ki, majd következik a vasak feletti, tíz centiméter mély, hossz- és keresztirányú vágás.

A Colas szakaszán négy híd is állt, ezeket azonban elbontották, így a 87 tonnás gépeket szét kell szerelni, átköltözni a túloldalra, ahol kezdődhet az összeszerelés. A gép átlagosan egyméteres bedolgozási sebességgel dolgozik, ami megfelelőnek mondható. A Brno felé vezető oldalt november első felében fejeztük be, a Prága felé vezető oldal kivitelezési munkái pedig várhatóan tavasszal kezdődnek meg.

Cookie adatkezelési tájékoztató

A cookie-k segítenek szolgáltatásaink biztosításában. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. Bővebben