Kiemelt kockázatú területeken épül út- és csatorna - Colas Alterra
&#x;&#x;
Hírek
Kiemelt kockázatú területeken épül út- és csatorna

2024. 11. 11..

A Colas május elején vette át a munkaterületet a repülőtéren. A szakemberek a légikikötő működtetése és fejlesztése szempontjából egy alapvető projektet valósítanak meg, új szennyvíz főgyűjtő csatornát építenek.

 

Fotók: magyarepitok.hu / Nagy Mihály

 

A légikikötő gravitációs elven működő szennyvíz-hálózatának gerinccsatornáját bontják el, majd nagyobb átmérővel újat építenek, egy szakaszon pedig felújítják a vezetéket.

 

Jelentősen bővül a rendszer kapacitása

 

A kivitelezés során a meglévő, életciklusa végén járó DN400 névleges átmérőjű csővezeték-rendszert 2354 méteres szakaszon ötszáz, míg további 103 és fél méteren ennél is nagyobb, 600 milliméteres belső mérettel bíró kőagyag csövekre cserélik. A munkálatok 5-6 méteres mélységben folynak.

 

 

A beruházás célja, hogy az új szennyvízhálózat üzembiztosan kiszolgálja a légikikötőt és annak egyre bővülő számú utasforgalmát. A rendszer kapacitása a projekt lezárásával 1080 köbméter/napra emelkedik, ami óracsúcsban 30 liter/másodperc szennyvízhozam elvezetésére lesz képes.

 

 

Az új gerincvezeték építése a meglévő csatorna üzemének biztosításával zajlik

 

A csatornaépítés munkálatait három szakaszra osztva, három csapat végzi el – kaptuk a cégtől a tájékoztatást. Jelenleg a projekt készültségi szintje 30 százalékos.

 

 

A kivitelezés –úgy zajlik öt, néhol hat méter mély munkagödrökben, hogy közben folyamatosan biztosítják a meglévő csatorna üzemét.

Ennek érdekében néhány szükséges szakaszon a meglévő és az új nyomvonalon is ideiglenes szennyvíz átemelésre kerül sor. Azokon a részeken, ahol ez lehetséges, ott a régi csőrendszer mellé építik meg az újat. A minősítést követően pedig majd átterelik a szennyvizet az új hálózatba.

 

A 2700 méteren zajló rekonstrukciós munkálatok során egy 300 méteres szakaszon compact pipe technológiával felújítják a csőelemeket. Ennek lényege, hogy munkagödör kialakítása nélkül, a meglévő vezetéket speciális célgépek bevetésével belülről KPE vezetékkel kibélelik és ezáltal új teherbíró csatorna vezetéket alakítanak ki.

 

 

Közműfejlesztés a futópálya védőzónájánál

 

A repülőtérre különleges biztonsági előírások vonatkoznak, amelyeket a Colas szakembereinek is különös gondossággal kell betartaniuk. A kivitelezés során nem akadályozhatják a légikikötő forgalmát, üzemét. Ennek érdekében folyamatos az egyeztetés a repülőtér illetékeseivel a munkálatokról.

 

 

Az új szennyvízcsatorna építése különleges, úgynevezett SRA helyszíneket is érint. A 2,7 kilométeres csatorna nyomvonala ugyanis az ellenőrzött földin kívül, a légi oldalakon is fut, valamint a futópálya védőzónáját is érinti.
Az úgynevezett SRA, vagyis szigorított biztonsági terület a légikikötő kiemelt kockázati területe, a repülőtér légi oldalának olyan része, ahol a beléptetés ellenőrzése mellett, további biztonsági kontroll is érvényben van.

 

 

Útépítés a hajtómű próbázónál

 

A repülőtér egy különleges részén, a hajtómű próbázónál is zajlanak a kivitelezés munkálatai. Itt egy 200 méteres szakaszon szervízút épül. Ehhez mintegy 2000 köbméternyi föld megmozgatásával új töltést emelnek. 

 

 

Az út szintjének megemelésével biztosítani tudják ezen a szakaszon a gravitációs technológiához a csatorna egyenletes esését.
Ez a projektelem ott valósul meg, ahol a repülők karbantartása során a hajtóműveket meghatározott ideig a földön állva részleges vagy éppen maximális teljesítményen működtetik. A tervek szerint a projekt kivitelezése az idei év végére készül el.  

Colas Hungária