2021. 11. 13..
A hagyományos hordógurítással felavatták az M4-es gyorsforgalmi úton épülő Tisza-hidat Tiszapüspöki térségében. A létesítmény a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) beruházásában, a Duna Aszfalt Zrt. generálkivitelezésével és az alvállalkozó A-Híd Zrt. közreműködésével valósul meg az M4-es Szolnokot elkerülő szakaszán.
A 758 méteres szerkezeti hosszúsággal épülő új Tisza-hídról legutóbb akkor számoltunk be, amikor elérte a végleges helyét a hídszerkezet, ezzel lezárult a betolás. A mostani ceremóniában a hordó átgurítása a hídon a létesítmény felavatását jelenti, és abból a hiedelemből ered, hogy aki elsőként megy át a hídon, azt balszerencse éri.
Hamarosan a fővárosi vasúti hídon is átgurul a hordó
A pénteki eseményen Povázsai Pál, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. projektvezetője azt hangsúlyozta, különlegessé tette a projektet, hogy nem egy nulláról induló, hanem egy korábban befejezetlen beruházást kellett kivitelezni: „Ez nem egyszerűsítette, hanem bonyolultabbá tette a dolgunkat” – fogalmazott Povázsai Pál.
Varga Antal, a Duna Aszfalt Zrt. igazgatósági tagja örömét fejezte ki, hogy egy hónapon belül a második hordót guríthatják át a Tisza felett az A-Híd Zrt.-vel közösen – utalva a tiszaugi M44-esen létre jövő híd hasonló eseményére, amelyről októberben számoltunk be. „Két Tisza-híd megépülése ilyen rövid időn belül országos szinten is jelentős, hiszen a magyar hídépítés történetében rég volt példa ilyenre.” Hozzátette, az ország egyik leghosszabb hídja épült meg, amelynek felvezető, ártéri hídjait a Duna Aszfalt, míg a mederhídját az A-Híd építette meg. Arra is kitért, hogy hamarosan egy újabb hordógurításra is sor kerülhet, miután Budapesten a Déli összekötő vasúti híd második hídján jövő héten várható ugyanez a ceremónia.
Szakmai szempontból jutalom volt ez a projekt
Orosz Károly, A-Híd Zrt. ügyvezető igazgatója azzal együtt, hogy elismerte a félbehagyott projekttel járó nehézségeket, a szakmai kihívás szépségét is kiemelte: „Akik részt vehettek benne, azoknak ez egy jutalom, hiszen rajtunk kívül keveseknek van arra lehetősége, hogy egy ilyen munkában mérjék meg a tudásukat.”
Az M4-es Szolnokot elkerülő szakaszát Abony és Törökszentmiklós között két alprojekt során hozzák létre. Az első (nyugati) szakaszt mintegy 19 kilométeren a Colas Közlekedésépítő Zrt., a Colas Hungária Zrt. és a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezi; míg a szóban forgó hidat is tartalmazó második szakaszt 18 kilométeren a Duna Aszfalt Zrt.
A nyugati 90+859 és a 109+460 kilométerszelvény közötti részen a Duna Aszfalttal kötött szerződés értelmében egy 3 kilométeres szakaszon és kapcsolódó elemein a SWIETELSKY Magyarország Kft. dolgozik: itt augusztusi fotóriportunkban már az aszfaltozásról számoltunk be.