Technológiák

RUGOSOFT – A SUTTOGÓ ASZFALT

Hogyan lehet egy aszfaltburkolat egyszerre biztonságos és halk?

A környezetvédelmi szempontok mellett egyszerre kell figyelembe venni az úthasználói és a lakossági elvárásokat, így jogos igényként merül fel, hogy az új útburkolat mind forgalom-biztonsági, mind pedig zajártalmi szempontból kifogástalan legyen. Az útépítésben világelső Colas csoport rendelkezik azzal az aszfalt-technológiával, amely a két követelményt egyszerre teljesíti.

A Rugosoft egy nagyon vékony rétegű, az európai szabványoknak megfelelő ún. BBTM típusú aszfaltbeton. Kedvező akusztikai tulajdonságai mellett jó és tartós csúszás-ellenállási mutatókkal rendelkezik, valamint esztétikailag kellemes, egységes a felülete.

A gördülési zajt a Rugosoft középmagas hézagtartalmának és kedvező felületi textúrájának együttes segítségével nyeli el. Az abroncsok gördülése által gerjesztett hanghatásokra elsősorban az aszfalt makro-érdessége van hatással. A Rugosoft speciális hézagrendszere az 50 km/óra feletti gördülési
zajokat a normál aszfaltokhoz képest sokkal hatékonyabban nyeli el, így csökken a környezetre gyakorolt zajártalom.

A Rugosoft aszfaltburkolat alkalmazásakor nem jelentkeznek a porózus aszfaltokra jellemző fenntartási-üzemeltetési nehézségek és nem igényel különleges téli üzemeltetési feladatokat, mert hézagrendszere nem összefüggő. Az eltömődés veszélye így csekély, vagyis a zajcsökkentő hatás tartós.

A Colas által kifejlesztett Rugosoft zajcsökkentő BBTM kopóréteg kielégíti az UT 2-3.301-2 műszaki előírásait, így mind az európai, mind a magyar szabvány szerint építhető.

2008-ban az M5 autópálya mintegy 10 km-es szakaszán 3 cm vastagságú zajcsökkentő Rugosoft kopóréteg épült a 80-as és 90-es km szelvények között. Az üzemeltető AKA Zrt. által előírt követelmény a nagyon szigorúnak számító 76 dB volt, hiszen ehhez képest az MSZ EN ISO 11819-1 szabvány szerinti referencia zajvizsgálat (SPBI index, 1. járműkategória, 110 km/h referencia sebesség) a normál burkolaton 83 dB-t mért.
A Rugosoft burkolaton az eredmény 73 dB volt, ami az üzemeltető követelményéhez képest is jelentős eredmény, mivel a 3 dB zaj-csökkenés hatásában a forgalom időbeni megfeleződésének felel meg.

2010 tavaszán a 38 sz. főút bodrogkeresztúri szakaszán a Magyar Közút, majd az M3 autópályán az Állami Autópályakezelő jóváhagyásával került sor Rugosoft próbaszakaszok kivitelezésére. Az M3 autópályán kétfajta aszfaltkeveréket – egy folyamatos szemeloszlású és egy szemkihagyásos változatot – használtunk a haladó sávon mintegy 400 m hosszban.

A kiváló felületi tulajdonságok és teljesítmény a francia SETRA bizonyítvány mellett nemzetközi elismerést is kapott. A Rugosoft elnyerte
a Nemzetközi Útügyi Szövetség „Kivitelezési Módszerek” díját.

Technológiai Igazgatóság
1032 Budapest, Bécsi út 174/C
Tel.: +36 1 883 1070
Fax: +36 1 883 1078
technologia@colas.hu

VALORCOL / Novacol – ÚJRAFELHASZNÁLT HIDEG ASZFALT

A bontott anyagok újrafelhasználása alapvető környezeti és gazdasági érdek, különösen, ha az újrahasznosítás technológiája is környezetbarát.

Európában egyre szélesebb körben terjed a hideg, keverőtelepen történő aszfalt recycling, amely eljárást VALORCOL néven Svájcban fejlesztette ki a Colas csoport.

A 80-100%-ban mart aszfaltból, valamint bitumen-emulzió és lehetőség szerint cement, vagy egyéb filler hozzáadásával készülő keverék gyártási lehetősége magyarországi cégcsoportunk 10 keverőtelepén biztosított.

A keverékhez használt lassan törő bitumen-emulziót gyöngyösi telephelyünk biztosítja.

Valorcol hideg recycling próbagyártást és beépítést Magyarországon 2009-ben végeztünk először. A 300 tonna keveréket 6 cm vastagságban, kötőrétegben építettük be egy kisforgalmú közúton. A keverést egy Wirtgen KMA 150 típusú folytonkeverő végezte kétféle összetételben: az egyikben 100% 0/11 szemnagyságú mart, tört, osztályozott aszfaltot használtunk, a másik összetételben 80% 0/11 szemnagyságú mart, tört, osztályozott aszfaltot és 20% 0/4 dolomitot alkalmaztunk. Mindkét keverék kötőanyaga 60% bitumentartalmú, lassan törő kationaktív bitumen-emulzió volt.

A hideg keverék alkalmazása a tervezési, gyártási és beépítési tapasztalatok alapján elsősorban alap vagy kötőrétegként javasolt, amelyre felületi bevonat vagy vékony aszfalt zárás építése szükséges.

A Colas csoportnál rendelkezésre álló ún. Eco-Software segítségével összehasonlíthatóvá válik az alternatív megoldások energiaszükséglete és széndioxid kibocsátása. A környezetvédelmi szempontból legkedvezőbb megoldást a Valorcol technológia jelenti, amely elsősorban a helyi utak és a mellékúthálózat felújításának hatékony és olcsó lehetőségét kínálja.

Technológiai Igazgatóság
1032 Budapest, Bécsi út 174/C
Tel.: +36 1 883 1070
Fax: +36 1 883 1078
technologia@colas.hu

WMA (warm mix asphalt)

A természeti erőforrások felhasználásának optimalizálása és az energiafogyasztás mérséklése a fenntartható fejlődés leglényegesebb elemei.

Világszerte egyre többször vetül fel a kérdés: hogyan lehet a termelési folyamatokban – így az aszfaltgyártás és bedolgozás során – energiát megtakarítani, hogyan lehet csökkenteni a széndioxid kibocsátást. A hazai aszfaltok gyártási hőmérséklete jelenleg általában 180-200 °C fok,
1 m3 előállítása kb. 100 KJ energiát emészt fel, miközben legalább 150 g szénmonoxid kerül a levegőbe.

A Colas csoport Építőipari Műszaki Engedéllyel rendelkező, speciális adalékszerének köszönhetően alacsonyabb hőmérsékleten előállítható aszfalt
minősége semmiben sem marad el a hagyományos hőmérsékleten kevert aszfaltok minőségétől, gyártása viszont harmadával kevesebb energiát igényel és harmadával alacsonyabb szén-dioxid szennyezéssel jár.

Az alacsony hőmérsékletű aszfalt gyártása során a Colas csoport aszfaltkeverőinél a bitumenhez egy CWM elnevezésű, ÉME engedéllyel (száma: 18/2010) rendelkező additív anyagot adagolunk.

A CWM adalékot tartalmazó, alacsony hőmérsékletű aszfaltkeveréket első ízben modifikált Bituclair kötőanyaggal, piros színű aszfaltburkolatként építettük be Budapesten az Alkotmány utca kerékpársávjában. A CWM adaléknak köszönhetően az aszfalt keverési és beépítési hőfokát 25-30 °C-kal lehetett csökkenteni a szokásos hőfokhoz képest.

További LT-aszfalt szakaszok épültek Dabas, Újhartyán és Gödöllő helyi útjain, illetve az országos közúthálózat dél-magyarországi régióban AC 32 alap-, AC 22 kötő- és AC 11 kopórétegben, 50/70 típusú bitumennel. Az aszfaltok gyártási hőmérséklete átlagosan 40 °C-kal volt alacsonyabb a normál aszfalt gyártási hőfokánál, ami igen jelentős energia megtakarítást eredményez. A kivitelezés során a keverék könnyen tömörödött és alacsonyabb
hőmérsékleten is problémamentesen bedolgozható volt.

Az autópályák közül elsőként az M3-as 135 km szelvényében épült LT-aszfalt. A bal oldali leállósáv 700 méterén beépített AC 11 kopó aszfaltot PmB-A 25/55-65 bitumennel gyártottuk a felsőzsolcai keverőtelepünkön 130 °C-on.

A különböző európai tenderek döntésénél egyre fontosabb szempont az egyes alternatív ajánlatok energia-szükséglete és CO2 emissziója. A Colas csoportnál rendelkezésre álló ún. Eco-Software segítségével kiszámítható a pályaszerkezetek energiafelhasználása (MJ/m2), és üvegházhatású gáz kibocsátása CO2 egyenértékben (kg/m2), így összehasonlíthatóvá válnak például a tender-javaslatban szereplő és a langyos aszfaltok kínálta
alternatív megoldások.

Technológiai Igazgatóság
1032 Budapest, Bécsi út 174/C
Tel.: +36 1 883 1070
Fax: +36 1 883 1078
technologia@colas.hu

Colas Hungária