2024. 02. 22..
Kopó- és kötőrétegcsere során innovatív technológiákat is alkalmaztunk az autópálya-szakasz felújítása során.
Az M6 autópálya 22+150, illetve 54+140 kilométerszelvényei között megvalósuló nagykarbantartási munkák 2023. május 2-án kezdődtek el az M6 Duna Autópálya Koncessziós Zrt. megbízásából. A mintegy 32 km hosszú, burkolatfelújítással érintett pályaszakasz 5 csomóponton, illetve 2 pihenőn halad át. A bal, illetve jobb főpályák leálló, haladó- és előzősávjainak aszfaltréteg-cseréje mellett az érintett csomóponti fel- és lehajtóágak, lassító- és gyorsítósávok, valamint a pihenők burkolatainak felújítása egyaránt részét képezi a beruházásnak. Az így 64 km-t is elérő nagykarbantartási munkák fókuszában az útpálya meglévő kopórétegének cseréje állt, a felújítás azonban az autópálya előzetes felmérések alapján nem megfelelőnek ítélt szakaszainak kötőréteg cseréjére is kiterjedt. A projekt volumenének nagyságát a munkavégzés teljes hosszúságán túl tükrözik az alábbi adatok is: a marással érintett felület nagysága eléri a 901 686 m2-t, a kötőréteg anyagául szolgáló aszfalt (AC 22) a 8 656 tonnát, a kopóréteg beépítéshez felhasznált aszfalt mennyisége pedig meghaladja a 87 300 tonnát (SMA 11, AC 11).
A kivitelezési munkák tartalmaznak további részfeladatokat is, mint például a híddilatációk javítása, végleges forgalomtechnika kialakítása, illetve a szalagkorlátok szabályozása. A tárgyalt, aszfaltburkolatok cseréit érintő feladataink elsődleges célja, hogy az újonnan beépített pályaszerkezeti rétegek a legnagyobb élettartammal rendelkezzenek, használatuk során pedig a legnagyobb biztonságot nyújtsák a közlekedőknek.
2023-ban a nagykarbantartással érintett jobb- és bal pályatestek déli részének 12 kilométeres szakaszai (mindösszesen 24 km), és az azokhoz tartozó csomópontok estek át felújításon, a 2024. évi ütemezés pedig a hátralévő 20 km rétegcseréjének teljesítését foglalja magában. A projekt szerződés szerinti, 2023. évben teljesítendő munkarészek teljesítési határideje: 2023. november 15-e volt. A 2024. évre vonatkozó szerződéses teljesítési véghatáridő: 2024. október 15.
A kivitelezés különlegességét az útpálya felmérésekor, illetve a marás során felhasznált innovatív technológiák adják, melyek nagymértékben segítik a felújítási munkák precíz kivitelezését, valamint növelik a megoldások hatékonyságát. Egy-egy új szakasz felújításának megkezdése előtt az útpálya – mint térbeli objektum – pontjai helyzetének meghatározásához 3D lézerszkennelést alkalmazunk, mely eljárás eredményeként a szakági mérnökök a felméréssel létrehozott pontfelhőből megállapítják a pályaszerkezet rétegeinek jellemzőit, azok aktuális állapotát. Ez a gyakorlat hozzásegít ahhoz, hogy a BIM részlegünkön dolgozó kollégáink a lehető legpontosabb módon készíthessék el a marási terveket. Az automatizálás a projektünk kardinális feladatát képező marás során is megjelenik, ugyanis a hagyományosan (manuálisan) programozható marók mellett alkalmazzuk a 3D felmérés alapján működő vezérelt marási technológiát is. Egy-egy ilyen, a projekt időbeli ütemezésének szempontjából meghatározó jelentőségű feladat során hasonló alternatív/innovatív technológiák alkalmazása segíti az időhatékonyság maximalizálását.
Szöveg: Béres Fanni
Fotók: Kiss Imre Ádám