A projekt során a pesti oldalon helyreállítottuk a kifolyók környezetében a kő rézsűburkolaton keletkezett süllyedéseket, a Margit híd lábánál elhelyezkedő alvízi rámpa mészkő támfalát. A felső rakparti támfal felújítása során kivéstük a rossz állapotú, sérült kőelemeket és fugázást. A Margit híd melletti alvízi kőlépcsősorokon hasonló helyreállítási munkákat végeztünk. A Duna-korzó előtti szakaszon a villamosmegálló átjáróinak támfalait is felújítottuk. A Vigadó téri vízmérce lépcső támfalszerkezete kőrestaurátorok segítségével komplex felújításon esett át.
A budai oldali alsó rakparton, a Szabadság híd és a Lánchíd közötti szakaszon szintén az egész felső rakparti támfal javítási munkáit el kellett végeznünk. Az Erzsébet híd melletti két lépcső megsüllyedt, rendkívül rossz állapotú felső sorait is kijavítottuk, helyreállítottuk.
A Szentlélek téri HÉV megálló melletti árvízvédelmi támfal helyreállítását is a Colas Alterra végezte. Mivel a HÉV állomást az alsó rakparttól elválasztó támfal maga az árvízi védvonal, ezért azt rendszeresen magasítani kell árvíz idején. A jelenlegi támfal már nem volt alkalmas ennek a feladatnak az ellátására, így a projekt keretein belül új támfal épül.
A projekt során a meglévő támfalat elbontottuk, s a helyére közel 360 folyóméter hosszságban új, réslapozott árvízvédelmi falat építünk. Az alapozást 60 cm széles, helyenként 7 méterre lemélyített száraz rések adják, amelyre egy 40 cm széles fal kerül. A megvalósítandó támfal már önmagában is magasabb, mint a régi, így hatékonyabban véd árvíz esetén, de mobilgát elemekkel még további 80 cm-rel magasítható.
A talaj állékonysága miatt úgynevezett száraz réseket készítünk. A rések mélyítése sakktábla szerűen készül, 3 illetve 7 méter mély rések váltogatják egymást. A rések közé szakaszoló acélszerkezeteket építettünk a betonozás idejére, amely a kizsaluzás után egy félköríves mélyedést képez a betontábla oldalában. Ez megnöveli a szivárgási út hosszát, illetve a rések együtt dolgozásában, teherátadásában is nagy segítséget nyújt.
Az így elkészült résalapozásra 15 méteres dilatációs szakaszokban építjük rá a vasbeton falat. A támfal tetejébe 3 méterenként speciális mobilgát-oszlop fogadó lemezeket építünk be, amelyek segítségével a fal további 80 cm-rel magasítható. Az oszlopok közé 20 cm magas acélbetét-gerendák kerülnek, amelyek fogas kialakítással kapcsolódnak egymáshoz, a vízzárást pedig EPDM gumi tömítő profilok biztosítják.
Megrendelő: Fővárosi Csatornázási Művek Zrt.
Starting date: 10/10/2015Kezdés: 2015.10.10.
Completion date: 10/02/2016Befejezés: 2016.02.10.
Helyszín: Budapest