2018. 10. 22..
Korábban már beszámoltunk az út-pályaszerkezeti diagnosztika területén üzembe állított KUAB ejtősúlyos behajlás-mérő berendezés által biztosított felmérések lehetőségeiről. A központi laboratórium egy másik fontos minőségbiztosítási területe a bitumenek ellenőrzése, amelynek vizsgálatai most egy új moduláris kompakt reométer (MCR Smart Pave) berendezés módszereivel bővültek. A bitumenes kötőanyagok különböző tulajdonságainak vizsgálatai egyre nagyobb jelentőséggel bírnak az aszfaltok viselkedésének különböző hőmérséklet-tartományokban történő modellezése során, így az aszfaltkeverék-tervezésben is. Ezért is tekintjük nagy fontosságúnak a laboratórium által az idén bevezetett új eszközzel végrehajtott DSR (Dynamic Shear Rheometer) vizsgálatokat, és egyebek mellett a bitumenek nyírási modulusra vonatkozó értékeinek meghatározását. A moduláris technológiának köszönhetően a feladathoz igazítható légcsapágyas berendezésünk egy dinamikus (oszcillációs) nyíró-reométer, egyedi Peltier elemes temperáló egységgel. Az eszköz magába foglal olyan új és innovatív megoldásokat, amelyekkel a régi nehézkes bitumen vizsgálatok egyszerűbbé, gyorsabbá és pontosabbá válnak. A berendezés biztosítja a mérések teljes megfelelőségét a vonatkozó európai és amerikai szabványoknak. A hőmérséklet program jól alkalmazható az összes reológiai jellemző hőmérséklet függésének tanulmányozásánál (-40 ºC és +200 ºC között) 0 és 100 Hz frekvencia tartományban, míg az időfüggő vizsgálatok segítségével tanulmányozhatjuk az anyag fizikai-kémiai változásait, szerkezeti stabilitását.