2024. 02. 29..
Dunaharasztiban, a Budapest-Belgrád vasútvonal építése kapcsán átépítik a település elavult, szűk keresztmetszetű aluljáróját. A kivitelezést a CTEC Kft. megbízásából, a Colas Út Zrt. végzi.
A cég építésvezetője Holló László portálunknak elmondta, a Némedi és a Dózsa György út találkozásánál lévő közúti és gyalogos forgalmat is bonyolító 7 méter nyílású aluljárót, 13 méter nyílásúra építik át.
A projekt érdekessége, hogy az út felett halad át a Budapest és Kelebia határátkelő közti 150-es számú vasútvonal, ezért a kivitelezés során az egyes ütemekben – építési fázisokban – a vasúti kivitelezéshez szükséges forgalom többször is áthelyezésre kerül a meglévő és a tervezett vágányokon.
Az új aluljáró méretei jelentősen javulnak
A 2023 decemberében elkezdett kivitelezés során elbontották a meglévő közúti aluljárót, hogy a helyére minden elemében új, nagyobb műtárgy kerülhessen. A munkálatokhoz kapcsolódik egy záportározó megépítése is.
Az új 13 méter nyílású aluljáróban a 2×1 közúti sáv mellett, a gyalogosok és kerékpárosok számára elkülönített sávot is kialakítanak.
Az aluljáró nyílásán kívül, – tudtuk meg az építésvezetőtől – annak hossza is jelentősen megváltozik tekintettel, hogy az aluljáróhoz un. U-alakú műtárgyszakasz fog csatlakozni a Gyárköz- és Vasút utcák közötti szakaszon. Az átépítés célja, hogy biztonságosabbá, korszerűbbéváljon a közlekedés az aluljáróban.
Ideiglenes híd biztosítja a vasút forgalmát
Február 14-én a kivitelezés egy látványos szakaszához érkezett, amikor egy 450 tonna teherbírású autódaru a helyére emelte a hídprovizóriumot. Ez az ideiglenes híd biztosítja a vasúti forgalom fenntartását az aluljáró több ütemben zajló kivitelezésének ideje alatt. A beemelés előtt elkészítették a fogadó alépítményi szerkezeteket. A későbbiekben a vágánycsatlakozások megépítésével a vasúti közlekedés ezen provizóriumon zajlik.
A tervezett ütemben haladnak a munkálatok
A kivitelezés főbb szakaszait – tudtuk meg Holló Lászlótól – a munkatérhatárolás, a zárt keret (vasúti híd) megépítése, a nyitott dilatációs egységek (U-keretek) kivitelezése és a befejező munkák teszik ki. A munkálatok a tervezett ütemben haladnak. Az építésvezető elmondta, kihívást a több ütemben történő építés megvalósításán kívül, a közműkiváltások és a szerkezetépítési munkák összehangolása, valamint a magas talajvíz jelenti számukra.