Látványos építkezéssel gyorsul fel a kapcsolat Kecskemét és Nagykőrös között – fotók Colas Hungária
&#x;&#x;
Hírek
Látványos építkezéssel gyorsul fel a kapcsolat Kecskemét és Nagykőrös között – fotók

2022. 11. 28..

Már többször is beszámoltunk a magyarepitok.hu-n arról a Pest és Bács-Kiskun megyét is érintő építkezésről, mellyel Nagykőrös és Kecskemét mintegy „közelebb kerül egymáshoz”: a két város között nagy forgalmat lebonyolító 441-es főút fejlesztésére kerül sor. A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában megvalósuló projekt azért is nagy jelentőségű, mivel a Nagykőrösről Kecskemétre ingázók fő útvonalán válik általa a közlekedés biztonságosabbá és gyorsabbá.

 

 

A munkálatok két fő elemből állnak. A projektben ugyanis 

  • egyrészt négysávúsítják Kecskemét északkeleti különálló városrészénél, Katonatelepen a 441-est egy mintegy 2,79 kilométernyi szakaszon a kecskeméti 445-ös északi elkerülőtől a Katonatelep Mathiász Általános Iskoláig;
  • másrészt innen kiindulva a főút a nagykőrösi Téglagyári utcáig szélesítést és burkolatmegerősítést kap, több mint 7 kilométer hosszan.

Emellett többek között jelzőlámpás kereszteződéseket és kerékpárutat is kialakítanak még, illetve két körforgalmat is átadnak.

 

 

Így haladnak Nagykőrösön egy új körforgalom munkái

Most az építkezés több szakaszáról is részletes információkat kaptunk: a NIF megbízásából a kivitelező Colas Út Zrt. munkatársa tájékoztatta lapunkat a projektről, illetve fotósunk is a helyszínen járt.

 

 

Megtudtuk, hogy már elkészült Nagykőrösön a Téglagyári úti csomópont és Kálvin téri csomópont közötti szakaszon a burkolat felújítása és a burkolati jelek felfestése. Továbbá

Nagykőrösön a Téglagyári úti jelzőlámpás csomópont körforgalmú csomóponttá történő átépítését is elkezdték: mind a közműépítési, mind pedig az útépítési munkákkal jól haladnak.

A körforgalom kiépítésével várhatóan december közepén készülnek el, a kopóréteg és a végleges forgalomtechnikai jelzések elkészítését pedig 2023 tavaszán fogják tudni elvégezni.

 

 

Speciális eljárást használnak a burkolat revitalizációjához

Nagykőrösön jelenleg már a Téglagyári úti csomópont és párhuzamosan épülő M44-es autóút csomópontja közötti szakaszon (18+500 – 19+847 kilométerszelvények) a főpálya átépítése is megkezdődött hideg remix eljárással, melyhez a 2×1 sávos forgalom fenntartására a terelőutak elkészültek. Itt a forgalom jelenleg is halad sebességkorlátozás mellett. 

 

 

A 441-es út további 2×1 sávos részén is dolgoznak a projektben (a Katonatelepen belül futó szakasz lesz 2×2 sávos): jelentős munkára kerül sor itt is, az újonnan átadott megújult út jobb minőségű lesz.

A teljes pályaszerkezetet újjáépítik a Pest megyei szakaszon, a Bács-Kiskun megyei szakaszon pedig lokális pályaszerkezet cserékkel fogják felújítani a főutat. Miközben ez a 2×1 sávos pálya jelentős részét érinti, a lokális pályaszerkezet csere csak egy rövid szakaszra fog vonatkozni Bács megyében. Mint azt már a beruházó képviselője fejtette ki lapunknak, a lokális pályaszerkezet cserés helyszíneken a fő beavatkozás profilmarása után kell még 7,0 cm mélységű marást elvégezni. A kimart réteg helyére kell ennek megfelelően a 7,0 cm AC22 kötő (mF) aszfaltot visszaépíteni. A munka során során itt is használják a hideg remix eljárást.

 

A hideg remix eljárás során az elhasználódott útpálya-szerkezeti rétegeket felszedik, majd bedolgozzák az új alapréteg kialakításához. Ehhez javítóanyaggal, kötőanyaggal és vízzel keverik újra ezt az útból kinyert alapanyagot. Az így elkészült keveréket már szokásos módon, finisher segítségével építik be. Ez a megoldás biztosítja az építkezés során keletkező, jelentős mennyiségű bontott útanyag újrahasznosítását, és egyúttal elvégezhetőek a régi burkolat alatt a földművek szükséges javításai is.

 

Készülnek a négysávúsításra is

 

 

A Kecskemét, Katonatelep városrészen belül futó szakaszon – itt bővítik 2×2 sávosra a 441-es főutat – az előkészítő munkálatokat az átvett munkaterületeken szintén elkezdték, valamint jelenleg a tervezett csapadékcsatorna építési munkálatok zajlanak, ideiglenes forgalomkorlátozás mellett. A kivitelező munkatársa lapunknak kifejtette: a főút bővítése, rekonstrukciója miatt szükséges még a meglévő közművek kiváltása, áthelyezése (hírközlési, elektromos, gázvezeték és víziközmű hálózatokról van szó), ehhez most az engedélyeket szerzik be és az építkezésre a tervek szerint 2023 tavaszán kerül sor.

Ekkor valósul meg az útvonal 2×2 sávosra bővítése, melyet szakaszosan, több ütemben, a csatlakozó helyi utcák szükséges felújításával együtt végeznek majd el.

 

 

Colas Hungária