2022. 09. 22..
Bátonyterenyén a 21-es számú főút mellett szeptember 22-én megtartották a település közlekedését fejlesztő átfogó projekt alapkőletételi ünnepségét. A Nógrád megyei várost elkerülő út a NIF Zrt. beruházásában, összesen 14,2 milliárd forint értékben valósul meg a Colas Út Építőipari Zrt. és a HE-DO Építő Zrt. konzorciuma által.
A NIF közleménye szerint a fejlesztés Bátonyterenye átkelési szakaszának korszerűsítésével, felújításával, valamint egy új elkerülő út építésével és az északi-déli irányú összekötő út kialakításával valósul meg várhatóan 2024 elejéig.
A munkálatok a kapilláris réteg építésével folytatódnak
A beszámolóból kiderült, a projekt kivitelezéséhez szükséges munkaterület átadása májusban megtörtént és elindultak a munkálatok is. Az átadott munkaterületeken befejeződött a lőszermentesítés és a geodéziai alapponthálózat kitűzése, így párhuzamosan megindulhatott a régészeti munkagödrök visszatemetése, a bozót – és cserjeirtás, a területen fellelhető akadályt jelentő fák kivágása és a tuskók eltávolítása. A humuszolás és az elkerülő út nyomvonalán érintett ivó- és szennyvízvezetékek kiváltása is megtörtént.
A tereprendezés és víziközmű kiváltása után a munkálatok a kapilláris réteg építésével, geotextília terítésével és várhatóan töltés (nagy tömegű földmű) építéssel folytatódnak. Előreláthatóan idén megkezdik a közműkiváltások előkészítését és kivitelezését is. A meglévő 23-as főúton szakaszosan, ideiglenes forgalomtechnika kiépítése mellett, jelzőőrös forgalomkorlátozásokra kell számítani az arra közlekedőknek.
Nem csupán elkerülő, hanem összekötő és tehermentesítő is lesz egyben
Becsó Zsolt, a térség országgyűlési képviselője az eseményen emlékeztetett, nyolc éve Orbán Viktor miniszterelnök látogatásán merült fel a 23-as főt fejlesztésének igénye. “Nyolc év telt el azóta és az utolsó pillanatig nem lehettünk biztosak abban, hogy elindulhatnak a munkák. Izgultunk azért, hogy legyen kormányzati támogatás, és azért, hogy legyen forrás. Ennél a projektnél egy széleskörű összefogás eredményként hárult el minden akadály” – hangsúlyozta.
Nagy-Majdon József, Bátonyterenye polgármestere kiemelte, ritka az az eset, amikor egy elkerülő út, nem csak elkerülő, hanem összekötő és tehermentesítő is egyben. “Összeköti Kisterenyét és Nagybátonyt, valamint elkerüli Bátonyterenyét. Mindez gazdaságilag is hasznos lesz Borsod megyének, Salgótarjánnak és Hatvannak is.”
Az idei évben új burkolatot kap a 21-es főút több szakasza is
Juhász Zoltán, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgató-helyettese jelezte, a beruházáshoz szükséges összes területet megszerezték, a régészeti munkák befejeződtek. “Az ásatások során egy 3500 éves bronzkori település maradványai bukkantak elő, melyek segítik a térség történetének feltérképezését.”
Lehel Zoltán, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Nógrád megyei igazgatója elmondta, a Nógrád megyei közútkezelő jelenleg összesen 174 km hosszú szakasz kezeléséről gondoskodik a megyében.
“A 2-es főúton Szendehely és Parassapuszta között, a 21-es főúton Hatvan és Somoskőújfalu között, a 22-es főúton Rétság és Salgótarján között, a 23-ason pedig Bátonyterenye és Pétervására között.”
Hozzátette, az idei évben új burkolatot kap a 21-es főút több szakasza is, emellett elindult a 2-es főúton a Nőtincs-Rétság elkerülő szakasz tervezése is. “A 22. sz. főút teljes szakaszán a felújításból kimaradt szakaszok és a kerékpárút tervezése zajlik. És most megkezdődtek a munkák a 23-as főút Bátonyterenye elkerülő szakaszán is. Mindebből jól látható, hogy folyamatosak a fejlesztések és a felújítások a megyében.”